Конспекти уроків

                            Урок мовленнєвого розвитку

Тема уроку: Особливості опису пам’ятки історії і культури
Мета уроку: Ознайомити учнів з найосновнішими архітектурними стилями і термінами, із відомостями про деякі пам’ятки історії і культури, про їхні види і призначення, пояснити особливості опису таких пам’яток. На основі здобутих учнями знань про особливості опису пам’яток історії і культури формувати уміння письмово переказувати тексти з елементами опису пам’яток, орфографічні і граматичні навички; розвивати культуру усного і писемного мовлення, образне й логічне мислення, виховувати у дітей уміння тонко відчувати прекрасне, бачити у витворі душу й настрій його автора, схилятися перед талантом людини-творця.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ,
МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
1. Вступне слово вчителя.
   Ми ознайомимося з особливостями опису пам’ятки історії та культури, здійснимо заочну екскурсію до визначних пам’яток світу, постараємося якомога повніше передавати словами те, що бачимо. Звичайно, для цього треба бути дуже спостережливими і мати багатий запас слів. А ще ви будете самостійно оцінювати свою роботу. Ви маєте картки самооцінки. Упродовж уроку виставте собі оцінки за кожен етап уроку, а саме:
1. Вступна бесіда.
2. Повторення вивченого про типи мовлення.
3. Засвоєння нових понять.
4. Ознайомлення з архітектурними стилями.
5. Заочна екскурсія.
6. На скільки запам’ятав нові слова
7. Вимоги до опису пам’яток історії і культури.
8. Вміння описувати пам’ятку історії і культури.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1. Бесіда про типи мовлення. (Додаток1).
2. Повторення вивченого про види описів. (Додаток2).

ІІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ

1. Робота над новими поняттями : «пам’ятка», «пам’ятник», «пам’ятки духовної культури», «пам’ятки матеріальної культури». (Повідомлення учнів, які підготували завдання вдома).
2. Записати визначення. (Додаток3,4). 
Пам’ятка – це предмет культури, що зберігся з давнини (стародавній літопис, літературний твір, важливий документ, народна дума і пісня, визначна давня споруда)
  Пам’ятник – це насамперед скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого-небудь чи чого-небудь.
   Пам’ятки духовної культури: традиції, звичаї, обряди, твори фольклору, художня література, музика, тощо.
   Пам’ятки матеріальної культури: споруди, деякі твори мистецтва (скульптура, живопис, мозаїка), деякі ужиткові речі (годинники, посуд).

  Бесіда про рухомі і нерухомі пам’ятки. (Додаток5,6)
1. З’ясувати, як учні розуміють, у чому різниця між рухомими і нерухомими пам’ятками, які види пам’яток їм доводилося бачити.
2. Ознайомлення учнів з архітектурними стилями
  Повідомлення учнів про архітектурні стилі. (Додатки7,8,9,10,11). 

Романський стиль
Готичний стиль (XIV-XVст.)( Додаток12)
Стиль Відродження (Ренесанс) (XIV-XVIIст.)( Додаток № 13,14)
Бароко (XVI-XVIIст.) (Додаток № 15)
Стиль Модерн (19-20 ст) (Додаток № 16, 17)

 ІV. Заочна екскурсія ( Короткий коментар учителя).

  1. Ознайомлення з найвизначнішими світовими пам’ятками архітектури:
• Блакитна мечеть у Стамбулі. (Додаток18).
• Версальський палац (Франція).
• Ейфелева вежа (Париж).
• Зал Великого Будди (Японія).
• Емпайр-стейт-білдінг(Нью-Йорк, США).
• Кельнський собор (Німеччина.)
• Піраміда Хеопса (Єгипет).
• Собор Святого Петра у Римі

2. Ознайомлення з найвизначнішими памятками Києва.

 V.Особливості опису пам’яток історії та культури

1. Пояснення вчителя про особливості опису пам’яток історії та архітектури
2. Словникова робота
Робота в групах. У тлумачних словниках знайти пояснення незнайомих слів-термінів і пояснити  їх:
реліквія, раритет, оздоба, техніка виконання, мініатюра, реставрація, оригінал, копія, фреска, , гармонія, передній план, задній план, фон, статуя, стела, обеліск, постамент, фасад, профіль, анфас, виступ, колона, пілястр, пілон, аркада, лоджия, карниз, фронтон, балкон, інтер’єр. 
3. Опрацювання вимог до опису пам’яток історії та культури.

  Опис пам’яток історії та культури включає такі відомості:
1) чим зумовлена поява твору-опису;
2) назва пам’ятки (пам’ятника чи будівлі) та її місцезнаходження;
 3) мета спорудження;
4) опис пам’ятки;
 5) думки й почуття автора (на основі побаченого чи почутого).

   Загальний план опису пам’ятника.
1. Зазначити, що він собою являє (статуя, стела, обеліск).
2. Відомості про автора.
3. Інформація про особу, якій встановлено пам’ятник.
4. Загальне враження від пам’ятника (основне у скульптурі не форма, а духовний світ людини, якій поставлено пам’ятник).
5. Опис самої скульптури і постаменту (матеріал, розмір, де встановлено, як співвідноситься з місцевістю).
6. Загальна оцінка і значення для історії культури народу.

Загальний план опису будівлі.
 1. Загальне враження від будівлі.
 2. Центральний фасад, його членування відповідно до поверхів.
 3. Профіль будівлі (обриси на тлі неба) створюють вертикальні і горизонтальні членування: вертикальні — виступи, колони, пілястри, пілони, аркади, горизонтальні — пояси, лоджії, карнизи, фронтони, балкони.
 4. Групування вікон, оформлення порталу (центрального входу).
 5. Будівля як частина архітектурного ансамблю міста.

VІ. Практична робота. Усний опис на основі набутих умінь і знань

1. Інструктаж учителя щодо опису пам’ятки .
2. Словникова робота . Пояснити значення слів (при потребі використати тлумачні словники):
  Архістратиг, ансамбль, мозаїка, фреска, шифер, фасад, фронтон, інтер’єр, бароко, горельєф, раритет, колона,капітель, декор, ярус.
3. Пояснити назви предметів, деталей архітектурних споруд, зображених на малюнках, що відповідають записаним словам.
3. Опрацювання статті О.Фісун «Михайлівський Золотоверхий».
• Прослуховування тексту.
• З’ясування незрозумілих слів.
• Визначення теми і головної думки.
• Усний переказ за планом.
  План
І. Вступ
 1. Михайлівський Золотоверхий собор – пам’ятка історії та архітектури 16ст.
ІІ. Основна частина
 1. Реконструйований собор – зразок українського бароко 18ст.
 2. Опис собору:
  а). Бані собору, їх форма, покриття.
  б). Оздоблення фасаду.
  в). Увінчання фронтону горельєфом Архістратига Михаїла.
  г). Розписи інтер’єрів.
ІІІ. Закінчення.
 1. Михайлівський Золотоверхий собор – святиня православ’я.

VІІ. Підведення підсумків уроку

  1. «Мікрофон». Продовжити фразу:
  «Сьогодні на уроці я дізнався про…», «Сьогодні на уроці я навчився…», 
2. Підведення ефективності роботи учнів за картками самооцінок.

VІІІ. Домашнє завдання. Скласти план й усно описати памятку історії та культури за власними спостереженнями.

























Архітектурний стиль — сукупність основних рис та ознак архітектури певного історичного часу і місця, яка проявляється у функціональних, конструктивних, мистецьких особливостях будов.

Кафедральний собор Св.Петра, м.Ангулєм, Франція,видатний зразок романського стилю.
Собор в Реймсі, Франция,готичний стиль.
Кришталевий собор з баштою Реформатської церкви, 1980 р.Каліфорнія,м.Гарден Гроув, стиль хай тек.
  • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Chambord_pano.jpg/120px-Chambord_pano.jpg
Замок Шамбор, Франція, 1519—1547 рр.Французький зразок Ренесансу
  • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Santa_Susanna_%28Rome%29_-_facade.jpg/95px-Santa_Susanna_%28Rome%29_-_facade.jpg
Арх.Карло Мадерна, церква Св. Сусани, Римське бароко.
  • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a7/Grand_central_terminal_exterior.jpg/85px-Grand_central_terminal_exterior.jpg
Вокзал Гранд-Сентрал-Термінал в Нью-Йорку, зразок боз арту.
  • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Zinger_house_spb.jpg/120px-Zinger_house_spb.jpg
Будинок компании Зінгер в Санкт-Петербурзі, модерн(ар нуво).
  • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/La_Casa_Danzante_de_Praga_2.JPG/90px-La_Casa_Danzante_de_Praga_2.JPG
Танцюючий будинок, Прага, арх.В.Мілунич і Ф.Гері, деконструктивізм, 1996 рік.
Михайлівський золотоверхий собор у Києві, побудований 1113 р., зруйнований більшовиками, відновлений за часів відродження Української держави — типовий приклад стилю українського барокко

Михайлівський золотоверхий собор у Києві
Кафедральний собор Св.Петра, м.Ангулєм, Франція,видатний зразок романського стилю.


Собор в Реймсі, Франция,готичний стиль.

Кришталевий собор з баштою Реформатської церкви, 1980 р.Каліфорнія,м.Гарден Гроув, стиль хай тек.

Замок Шамбор, Франція, 1519—1547 рр.Французький зразок Ренесансу

Арх.Карло Мадерна, церква Св. Сусани, Римське бароко.

Вокзал Гранд-Сентрал-Термінал в Нью-Йорку, зразок боз арту.


Танцюючий будинок, Прага, арх.В.Мілунич і Ф.Гері, деконструктивізм, 1996 рік.


Будинок компании Зінгер в Санкт-Петербурзі, модерн.

Замок Шамбор, Франція, 1519—1547 рр.Французький зразок Ренесансу




Немає коментарів:

Дописати коментар